Perianaal abces

Een perianaal abces is een met pus gevulde holte bij de anus. Dit kan erg pijnlijk zijn. Een perianaal abces ontstaat meestal door verstopping van een klier die ontstoken is geraakt. In alle gevallen van een perianaal abces is het verstandig om een arts te raadplegen. Een perianaal abces moet operationeel verwijderd worden.

• Korte wachttijden
  • Snelle en minder pijnlijke behandeling
  • Beschikbaarheid op verschillende locaties

Zorgkaart NL review score van 9.5/10

Gedekt door bijna alle zorgverzekeraars

Meer dan 30 jaar chirurgische ervaring

Wat is een perianaal abces

Een peri anale abces is een met pus gevulde holte bij de anus. Het anaal abces ontstaat als een ontsteking van een klier langer aanhoudt. Het abces gaat groeien als het pus niet naar buiten kan, hierdoor hoopt het pus zich op tussen de sluitspieren en kan het zich soms uitbreiden tot in het onderhuidse vetweefsel. Als het abces groot wordt voordat deze opengaat, kan het van de ene kant van de anus naar de andere kant lopen, nu is het abces op twee plekken tegelijk aanwezig. Dit wordt het hoefijzervormig abces genoemd: het abces ligt in de vorm van een hoefijzer tegen de onderkant van de bekkenbodemspier. De opening van het abces zit aan de binnenkant van de anus.

Het ontstaan van een perianaal abces

Hoe ontstaat een peri anale abces? Dat is simpel uitgelegd. In de anus zitten anale klieren die glijmiddel aanmaken. Als de afvoergang van zo’n klier verstopt raakt, kan de klier gaan ontsteken. Op deze manier kan een perianaal abces ontstaan. Ook kan een anaal abces onstaan door een ontsteking in een chronise fissuur. Tot slot kan een perianaal abces voorkomen bij mensen die last hebben van ontstekingsziektes van de darmen, zoals colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn.

Onze werkwijze

Ontvang per mail meer informatie

Wij stellen u een aantal vragen

Plan de behandeling

Start weer met een pijnvrij leven

De klachten passend bij een perianaal abces

Het hebben van een perianaal abces is erg vervelend en levert de volgende klachten op:

• U heeft een pijnlijke, warme, vaak harde zwelling naast uw anus
  • De huid bij het anaal abces is rood en warm
  • U heeft koorts met een lichaamstemperatuur van 38 graden of hoger
  • U voelt zich ziek
  • Het doet pijn als u zit

Het abces kan ook dieper liggen, er is dan niets te zien aan de buitenkant van de anus

Zelf een anaal abces behandeling? Dit kunt u doen!

Helaas kunt u zelf niet veel doen als u last heeft van een anaal abces, een chirurgische behandeling is noodzakelijk. Ook is het niet bekend wat iemand precies kan doen om een perianaal abces te voorkomen. Wel is het raadzaam om algemene adviezen over een gezonde stoelgang op te volgen.

Twijfel? Ga in de volgende gevallen wel naar de dokter met uw perianaal abces

In alle gevallen waarin u denkt dat u een perianaal abces heeft, wordt aangeraden om naar een arts te gaan. Een perianaal abces doet erg veel pijn, laat u dus snel helpen!

Wat anderen over ons zeggen

Gemiddelde score van 9.5/10 op basis van 42 reviews

“Heldere uitleg over behandeling haarnest cyste. Zeer tevreden over resultaat en nazorg. Bekwame artsen en personeel. Konden op korte termijn terecht voor een afspraak. Raden deze kliniek zeker aan.”

23 Maart 2023

“Na 2 jaar een zeer pijnlijke fissuur te hebben na de zwangerschap, ben ik eindelijk van de pijn af door de laserbehandeling. Heel blij deze behandeling ingezet te hebben. Aambeien hierdoor nu ook veel minder.”

6 Juni 2023

“Dr Schouten kan zeer goed luisteren, samenvatten en logisch samengevat teruggeven. Daarna onderzoek en tegelijk in overleg eerste behandeling. Bekijkt het geheel (ook “buiten de box”). Zeer professioneel, constructief, efficient en op een zeer prettige manier.”

10 Mei 2023

“Vanaf binnenkomst tot vertrek loopt alles zonder problemen. Duidelijke uitleg en in overleg uitgevoerd. Al te lang mee doorgelopen. Deels tgv Covid 19 beperkingen, deels door “het gaat wel over” gedachte. Uiteindelijk bleek de procedure, incl. voor- en nazorg, slechts 20 minuten in beslag te nemen.”

10 Juli 2023

Diagnose stellen anaal abces

De diagnose voor een perianaal abces kan gesteld worden tijdens een consult. Tijdens lichamelijk onderzoek wordt de anus uitwendig bekeken. Soms is het nodig om een rectaal toucher te doen. Hierbij wordt de anus inwendig met de vinger onderzocht. Daarnaast kan een inwendige echografie of een MRI scan gedaan worden om de precieze plek en de grootte van het abces te bepalen.

Mogelijke complicaties aan de behandeling van een perianaal abces

Aan alle operaties zitten complicaties, dus ook aan de operatie van een perianaal abces. Mogelijke complicaties van de behandeling kunnen zijn: herhaling van het abces, de ontwikkeling van een fistel (een abnormaal kanaaltje dat de huid met het inwendige van de anus verbindt), en zeldzamer, schade aan de anale sfincters die incontinentie kunnen veroorzaken.

Tips voor de beste nazorg

Wanneer u aan een perianaal abces bent behandeld, is nazorg erg belangrijk.

• Spoel het wondgebied minimaal twee keer per dag schoon met water onder de douche. Spoel 2 minuten of langer
  • Spoel de wond na ontlasting
  • Neem pijnstillende medicatie zoals paracetamol

Veelgestelde vragen

Zitten er complicaties aan de behandeling van een perianaal abces?
Aan alle operaties zitten complicaties, dus ook aan de operatie van een ianaal abces. Mogelijke complicaties van de behandeling kunnen zijn: herhaling van het abces, de ontwikkeling van een fistel (een abnormaal kanaaltje dat de huid met het inwendige van de anus verbindt), en zeldzamer, schade aan de anale sfincters die incontinentie kunnen veroorzaken.
Wat zijn de risicofactoren voor het ontwikkelen van een perianaal abces?
Risicofactoren voor het ontwikkelen van een perianaal abces omvatten eerdere abcessen of fistels, inflammatoire darmziekten zoals de ziekte van Crohn, diabetes mellitus, een verzwakt immuunsysteem, en persoonlijke hygiëne.
Hoe beïnvloedt een perianaal abces de levenskwaliteit van een patiënt?
Een perianaal abces kan significant ongemak en pijn veroorzaken, wat de dagelijkse activiteiten en de algemene levenskwaliteit van een patiënt kan beïnvloeden. Naast de fysieke symptomen kunnen patiënten ook psychologische stress ervaren door de aandoening en de behandeling.