Perianale fistel - dit is het en zo komt u er vanaf!

Home / Perianale fistel

Perianale fistels zijn vaak het gevolg van een perianaal abces. Ze kunnen erg veel pijn doen, vaak komt er pus, vocht of slijm uit de perianale fistel. Een operatie is vaak nodig om de perianale fistel te verwijderen. Bij het Chirurgisch Expertise Centrum gebruiken we een moderne methode voor het verwijderen van een perianale fistel. Deze methode brengt minder ongemakken met zich mee dan de klassieke operatie methode.

Meer weten over perianale fistel?

Als u onderstaand formulier invult nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Wat is een perianale fistel?

Een perianale fistel is een ‘pijpzweer’ tussen het anale kanaal en de huid rondom de anus. Een perianale fistel is meestal het gevolg van een peri-anaal abces. De fistel is dan een overblijfsel van de ontsteking in de anaalklier. Ongeveer 30% van de peri-anale abcessen wordt een perianale fistel.

Een abces is een holte gevuld met pus. Deze kan ontstaan wanneer een anaaklier ontstoken raakt. Het pus wil naar buiten, het abces zoekt een weg naar buiten en zo kan een gangetje vormen. Wanneer het abces is genezen blijft in sommige gevallen het gangetje bestaan. Dit gangetje loopt meestal vanuit het anale kanaal via de inwendige en/of uitwendige kringspier naar de huid rondom de anusopening. Dit noemen we een perianale fistel.

Symptomen perianale fistel

Wanneer u last heeft van een perianale fistel, kunt u last hebben van de volgende klachten:

• Pijn bij anus
  • Er komt vocht of pus uit een openingetje in de huid vlak bij de anus. Via de fistel komt vocht, slijm en ontlasting naar buiten
  • Er zit een zwelling of een ontsteking in de buurt van de anus. De perianale fistel ziet er dan uit als een puistje.

Zo ontstaat een perianale fistel

Een perianale fistel is meestal het gevolg van een peri-anaal abces. Het is niet duidelijk wanneer een perianale fistel wel of niet ontstaat na een abces. Een gebrekkige hygiëne is geen oorzaak voor het ontstaan van een perianale fistel. Mensen met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa hebben vaker last van perianale fistels. Tot slot komen perianale fistels vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

Last van een perianale fistel?
Neem contact met ons op!

Diagnose en onderzoek

Voor het stellen van de diagnose van een perianale fistel is lichamelijk onderzoek nodig. Een echografisch onderzoek van de anus wordt uitgevoerd om te bepalen hoe de fistelgangen zich verhouden ten opzichte van de sluitspieren. Wanneer de arts twijfelt over de diepte van het abces of het verloop van de perianale fistel, kan een MRI-scan gemaakt worden. Perianale fistels verdwijnen niet vanzelf, daarom wordt een operatie bijna altijd aanbevolen. Bij perianale fistels die ontstaan zijn door ontstekingsziektes, kunnen medicijnen soms helpen met de genezing.

Tips van onze expert om een perianale fistel te voorkomen

Het is niet precies duidelijk hoe een perianale fistel te voorkomen, onze artsen geven de volgende tips om de kans op perianale fistels te verkleinen:

• Zorg voor een vezelrijk dieet en voldoende vochtinname, hierdoor blijft uw ontlasting zacht. Dit verkleint de kans dat het perianale fistel terugkeert
  • Voorkom dat u gaat persen als u naar het toilet moet. Laat uw ontlasting rustig komen.
  • Vermijd langdurig zitten: Langdurig zitten kan druk op het anale gebied verhogen, vooral als je al aambeien of andere anale problemen hebt.

Veelgestelde vragen perianale fistel

Wat moet ik doen bij problemen thuis?
Neem in onderstaande gevallen contact op met uw arts:
  • U heeft 38,5 graden koorts of hoger
  • Het bloedverlies lijkt meer dan een kopje vol
  • U kunt niet meer plassen
  • De wond verandert: roodheid neemt toe, grotere zwelling of vocht bij de wond
Kan ik zelf iets doen om fistels te voorkomen?
Nee, helaas niet. U kunt niet voorkomen dat u een fistel (terug)krijgt en ze gaan ook niet vanzelf weg. Een behandeling is altijd nodig.
Wordt de behandeling vergoed door mijn zorgverzekeraar?
Het Chirurgisch Expertise Centrum verricht medische verzekerde zorg die in de basisverzekering en door de zorgverzekering vergoed wordt.