Fissura ani

Home / Fissura ani

Een fissura ani is een kloofje bij de anus. Het is erg pijnlijk. Er zijn verschillende mogelijkheden om het te behandelen. Onder andere door uw stoelgang zacht te houden, door het gebruik van zalf of door een botuline injectie kan het kloofje weggaan.

Meer weten over fissura ani?

Als u onderstaand formulier invult nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Wat is een fissura ani?

Een fissura anu is een pijnlijk kloofje of scheurtje in het slijmvlies van de anus. Vaak loopt de fissuur in de lengterichting van de bilspleet, aan de voor- of achterkant van de anus. Het komt het meest voor op jonge en middelbare leeftijd. Maar ook baby’s, kleuters en ouderen kunnen last hebben van een fissura ani.

Symptomen fissura ani

Een fissura ani zorgt voor een scherpe pijn tijdens of na de stoelgang, vaak heeft u ook last van bloedverlies. In zeldzame gevallen kan er bij een fissura ani een ontsteking ontstaan waar pus uitkomt.

Oorzaken fissura ani

Hoe en waarom het kloofje ontstaat, is niet precies duidelijk. Het kan te maken hebben met een verhoogde spanning in de kringspier, waardoor de bloedvoorziening wordt verstoord. Onbewust wordt door de pijn en verhoogde spanning de ontlasting opgehouden. Dit heeft tot gevolg dat de ontlasting hard wordt. Wanneer u de volgende keer naar de wc gaat, kan het kloofje weer open gaan. Zo blijft het bestaan. Daarnaast komen de kloofjes vaker voor bij mensen met chronische darmontstekingen, met name de ziekte van Crohn.

Last van een fissura ani?

Neem contant met ons op!

Diagnose en onderzoek

Door middel van lichamelijk onderzoek kan de diagnose door een arts gesteld worden. Tijdens dit onderzoek inspecteert de arts de anus. De arts zal de anus wat moeten spreiden om het kloofje te kunnen zien. Soms is inwendig onderzoek met de vinger nodig.

Fissura ani behandeling - dit zijn de mogelijkheden

Een kloofje in de anus is met eenvoudige maatregelen te behandelen. Zo moet de ontlasting zacht gehouden worden, dit kan gedaan worden door voldoende plantaardige vezels te eten en genoeg water te drinken. De arts kan hiervoor medicijnen voorschrijven.

Gebruik van zalf

Het gebruiken van zalf kan de doorbloeding van de huid van de anus verbeteren. Diltiazempreparaat of ISDN zalf heeft een verslappende werking op de spanning van de inwendige kringspier. Hierdoor kan het kloofje genezen. Diltiazempreparaat heeft over het algemeen minder bijwerkingen van ISDN-zalf. Een bijwerking van ISDN-zalf kan hoofdpijn zijn.

De Diltiazempreparaat zalf moet twee keer per dag ongeveer twee centimeter dik worden aangebracht. De ISDN-zalf moet 6 keer per dag vrij diep inwendig worden ingebracht. Breng hiervoor de helft van uw bovenste vingerkootje naar binnen en maak een draaiende beweging.

De stoelgang verzachten

Door uw stoelgang te verzachten, zal het kloofje niet meer open gaan wanneer u naar het toilet gaat. Hiervoor moet u veel water drinken en wordt het eten van voldoende plantaardige vezels (zemelen, bruinbrood enz.) aangeraden. Ook het nemen van een warm bad kan de verhoogde spanning bij de sluitspier wegnemen.

Botuline injectie

Wanneer de fissura ani niet geneest door zalf, kunnen patiënten een injectie met botuline krijgen. Deze injectie wordt toegediend door twee injecties aan beide kanten van het kloofje in de anus. De botuline zorgt voor een tijdelijke verlamming van het uiteinde van de sluitspier. De kramp verdwijnt hierdoor, waardoor de doorbloeding verbetert en het kloofje geneest. De botuline werkt ongeveer drie maanden, hierna kan de injectie eventueel herhaald worden. Mensen ervaren niet tot nauwelijks bijwerkingen van de injectie.

Tips om een fissura ani te voorkomen

Om anale fissuren te voorkomen is het belangrijk om te zorgen dat de ontlasting zacht en soepel is. Zorg dat u genoeg vezels en water binnenkrijgt. Zorg daarnaast voor voldoende beweging, dit houdt de darmbewegingen op gang. Ook gezond toiletgedrag kan helpen bij het voorkomen van kloofjes en scheurtjes bij uw anus. Ga alleen bij aandrang naar het toilet en pers niet te hard. Neem rustig uw tijd op het toilet.

Veelgestelde vragen fissura ani

Wat kan ik doen na de behandeling?
Het belangrijkste is dat u uw ontlasting zacht probeert te houden. Eet voldoende vezels en drink genoeg water. Daarnaast is het belangrijk dat u voorzichtig bent met het schoonhouden van de huid rondom de anus. Gebruik geen zeep, vochtige doekjes en ben voorzichtig met toiletpapier bij de anus.
Wat gebeurt er als mijn anale fissuur niet weggaat?
Wanneer u klachten blijft houden, kan een operatie gedaan worden. Voorbeelden van operaties die gedaan kunnen worden zijn fissurectomie en verschuivingsplastiek.