Aambeien
Hemorroïden

Home / Proctologie / Aambeien

Aambeien, ook wel hemorroïden genoemd, zijn zwellichamen die zich in het laatste stukje van de dikke darm bevinden, juist boven de anus. Ieder mens beschikt van nature over een bepaalde hoeveelheid aambei weefsel. Dit weefsel vervult dan ook een belangrijke functie in ons lichaam. Het weefsel draagt namelijk bij aan het ophouden van winden en ontlasting, ook wel het behoud van de continentie genoemd.

Echter, kan in dit aambeiweefsel een verzakking of spatader ontstaan waarbij klachten ontstaan zoals bloedverlies, jeuk, prolaps gevoel (naar buiten komen van weefsel) en het verlies van vocht (soiling). Wanneer dit het geval is dan kan een behandeling nodig zijn ter bestrijding van deze hinderlijke klachten.

Graag meer informatie?

Wilt u graag meer informatie? Vult u onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Diagnose stellen

Herkent u één van de bovengenoemde symptomen? Maak dan een afspraak bij uw huisarts ter controle, vooral wanneer de klachten gedurende een langere periode aanhouden. Wanneer een verwijzing naar het Chirurgisch Expertisecentrum noodzakelijk is voeren wij een inspectie van het aangedane gebied en het laatste deel van uw dikke darm uit. Dit doen wij met behulp van een proctoscoop (kijkbuisje). De inspectie wordt over het algemeen als een drukkend en vervelend gevoel ervaren, maar is niet pijnlijk. Om de last van het onderzoek zoveel mogelijk te verlichten zijn de chirurgen van het Expertisecentrum er op gericht uitsluitend de kleinst mogelijke kijkbuis te gebruiken. Voor het stellen van een diagnose is naast bovenstaande geen verder onderzoek vereist.

Het behandelplan

Onze innovatieve injecties behandeling

Wanneer tijdens de inspectie wordt vastgesteld dat u aambeien heeft kunnen wij u vervolgens direct behandelen, nog tijdens het eerste consult. Wel zo efficiënt!

In Nederland worden aambeien doorgaans behandeld middels de rubber band ligatie methode. Hierbij worden er elastiekjes rondom de aambei geplaatst om deze zodoende af te knellen. Hoewel dit een effectieve methode is wordt deze wel als belastend en vervelend ervaren. Als gevolg hiervan hebben patiënten vaak nog een aantal dagen last en met name een vervelend aandrang gevoel.

In het Expertisecentrum wordt echter gewerkt volgens een innovatieve methode met injecties. Een behandeling van ongeveer één minuut die veel minder belastend is voor de patiënt. Hierbij wordt de kleinst mogelijke kijkbuis ingebracht en wordt er een vloeistof boven de aambei ingebracht. Dit wordt meestal ervaren als vervelend maar zeker niet als pijnlijk. De aambeien zullen als gevolg van deze methode langzaam aan verschrompelen en naar binnen getrokken worden. Deze vorm van behandeling in het Chirurgisch Expertisecentrum heeft als belangrijkste voordeel dat het minder belastend is voor de patiënt en er bijna nooit sprake is van enige napijn. Na de behandeling kunt en mag u direct weer alles doen!

Bekijk hieronder ook de video waarin de behandeling nader wordt toegelicht.

Meer weten over de behandeling van aambeien? Neem dan contact met ons op!

Veel gestelde vragen

Wat zijn aambeien?
Aambeien (hemorroiden) zijn zwellichamen in het laatste stukje van de dikke darm, juist boven de anus. Er kan in dit aambeiweefsel een verzakking of spatader ontstaan waardoor klachten ontstaan zoals bloedverlies, jeuk, prolaps gevoel (naar buiten komen van weefsel) en verlies van vocht (soiling).
Wat te doen tegen aambeien?
In eerste instantie is het aan te raden om te kijken naar uw eetgewoontes. Het eten van vezelrijk voedsel, meer fruit, groenten en volkoren granen kan al helpen. Eventueel zijn eenvoudige behandelingen met een vrij verkrijgbare aambeicrème behulpzaam, waarbij het regelmatig nemen van een warm bad of zitbad ook kan helpen. Mocht dit niet afdoende zijn dan raden wij u aan uw huisarts te benaderen.
Hoe ontstaan aambeien?
Aambeien kunnen zich ontwikkelen door verhoogde druk in het onderste gedeelte van de dikke darm net boven de sluitspier als gevolg van:
  • Fors en langdurig persen tijdens de stoelgang.
  • Lange tijd op het toilet zitten.
  • Chronische diarree of verstopping (obstipatie)
  • Obesitas of overmatig overgewicht.
  • Zwangerschap.
  • Het eten van een vezelarm dieet.
  • Het regelmatig zwaar tillen.
Hoe herken je aambeien?
Symptomen van aambeien kunnen zijn: het vinden van helderrood bloed op uw toiletpapier of het zien van bloed in het toilet na de stoelgang. Andere veel voorkomende symptomen zijn pijn bij de anus, druk gevoel bij de anus, branderig gevoel en jeuk. U kunt ook een knobbeltje in of bij uw anus voelen. Al deze symptomen komen vaak voor bij aambeien, en 75 procent van de mensen krijgt op een gegeven moment last van aambeien. Bij langdurige symptomen of twijfel raden wij u aan uw huisarts te raadplegen omdat sommige symptomen van aambeien, vooral bloedingen, ook kunnen worden veroorzaakt door andere aandoeningen.
Is de behandeling pijnlijk?
Over het algemeen maakt men in Nederland gebruik van de rubber band ligatie, waarbij elastiekjes om de aambei worden geplaatst om deze af te knellen. Hoewel dit een effectieve methode is, wordt deze wel als belastend en vervelend ervaren, met nog een aantal dagen klachten nadien. In het chirurgisch expertisecentrum voeren wij een minder belastende behandeling door inspuiting uit. Hierbij wordt de kleinst mogelijke kijkbuis ingebracht en plaatsen wij enkele injecties. De prik wordt gezet ter hoogte van het slijmvlies van de darm juist boven de aambei geplaatst. Op die locatie zitten geen gevoelszenuwen, dus is de prik niet pijnlijk.
Moet ik onder narcose?
Nee, er is geen narcose of verdoving nodig.
Wat kan ik verwachten na de behandeling?
De behandeling met ingespoten vloeistof kent weinig complicaties en risico’s. De eerste dagen na de behandeling kunt u juist wat meer last hebben van bloedverlies en een druk gevoel. Dit komt door het aanprikken van de aambeien en kan geen kwaad. Het verdwijnt dan ook weer na enkele dagen. Ontstekingen na de behandeling zijn uitermate zeldzaam. Een verstopping van de aambei (“getromboseerde aambei”) komt wel voor in zeldzame gevallen en kan een pijnlijke zwelling veroorzaken. Dit komt in ca. 1% voor. U mag direct al uw dagelijkse werkzaamheden weer oppakken. Wel dient u enkele algemene maatregelen in acht te nemen om nieuwe aambeien te voorkomen, zoals zorgen voor een goede, dagelijkse soepele ontlasting. Dit kunt u bewerkstelligen door de combinatie van een gezond eetpatroon met voldoende vezels en vocht, voldoende en dagelijkse lichaamsbeweging en een juiste “toilet hygiene” (direct gaan bij aandrang, niet te lang zitten, juiste houding).
Heb ik veel pijn na de behandeling?
De ingreep zelf is niet pijnlijk, de verdoving kan wel gevoelig aanvoelen. De eerste paar dagen ervaart u vaak weinig pijn. De eerste paar dagen weinig pijn, de pijn begint vaak pas tussen dag 4 tot 7, omdat de wondjes dan aan het genezen zijn en de litteken vorming plaats vind.
Kan ik alles weer normaal doen?
Praktisch wanneer u zich weer goed genoeg voelt om uw normale activiteiten of te gaan werken, een dag na de ingreep is mogelijk. Wel moet u ervoor zorgen dat u niet constant op de wondjes gaat zitten.

• Tijdens uw eerste afspraak kunnen de aambeien direct behandeld worden.
  • Focus op Innovatieve behandeltechnieken, ingrepen die minder belastend zijn voor patiënt
  • Meest ervaren Chirurgen die de techniek in Nederland ingevoerd hebben.
  • Een vaste arts om de vertrouwens relatie met patiënt te waarborgen
  • Hoge kwaliteit bevestigd door Lloyd’s en ZKN, als uitzonderlijk

Vergoeding

Chirurgisch Expertisecentrum verricht medische verzekerde zorg die in de basisverzekering en door de zorgverzekering vergoed worden.

In de basisverzekering wordt de inhoud en omvang van de verzekerde zorg omschreven, en die is voor iedereen gelijk. De tarieven die Chirurgisch centrum hanteert zijn op basis van de landelijk bepaalde marktconforme tarieven. Met de meeste zorgverzekeraars zijn afspraken gemaakt en betreft het gecontracteerde zorg. Echter zijn deze verschillend en afhankelijk van uw polis en behandeltype. Bij het maken van een afspraak wordt u ingelicht over de mogelijkheden het type behandeling en de vergoeding.

Voor niet gecontracteerde zorg of wanneer u niet binnen Nederland verzekerd bent, dan geldt het passantentarief. Voor het passantentarief is het marktconforme tarief van toepassing. Het marktconform tarief is een bedrag dat in Nederland redelijk is voor een bepaalde behandeling. Zorgverzekeraars kijken daarvoor naar wat zorgverleners in Nederland rekenen voor een bepaalde behandeling. Het marktconforme kan afwijken van de prijzen die wij voor de behandeling afgesproken hebben met de zorgverzekeraar.

Heeft u een vraag, of wilt u graag meer informatie. Laat een bericht achter.